Sol·licituds-d'informació-pública

Sol·licituds d'informació pública

Què és el dret d'accés a la informació pública?

La Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, regula i incrementa la transparència de l'activitat de tots els subjectes que presten serveis públics o exerceixen potestats administratives des de dues perspectives: la publicitat activa i el dret d'accés de tots a la informació pública.

En referència la publicitat activa, la Llei 19/2013 estableix en l'article 5, la publicació de manera periòdica i actualitzada de la informació que siga rellevant per a garantir la transparència de l'activitat relacionada amb el funcionament i control de l'actuació pública. Així mateix, a fi de canalitzar el gran volum d'informació i facilitar el compliment de les obligacions de publicitat activa, la Llei contempla la creació i desenvolupament d'un Portal de Transparència.

Quant al dret d'accés a la informació pública, la Llei 19/2013 en el capítol III, configura de forma àmplia aquest dret del qual són titulars totes les persones i que pot exercir-se sense necessitat de motivar la sol·licitud, amb les limitacions en aquells casos que siga necessari per la pròpia naturalesa de la informació o perquè entre en conflicte amb altres interessos protegits.

Qui pot sol·licitar informació pública?

Pot sol·licitar-la qualsevol persona física:

  • A títol individual i en el seu propi nom.
  • En representació i en el nom de les organitzacions legalment constituïdes.

A qui se li ha de sol·licitar la informació pública?

La sol·licitud d'informació pública haurà de dirigir-se al titular de l'òrgan administratiu o entitat que posseïsca la informació.

Quina informació ha de contindre la sol·licitud?

Com assenyala l'article 17. 2 de la Llei 19/2013, la sol·licitud pot presentar-se per qualsevol mitjà que permeta tindre constància de:

  • La identitat del sol·licitant.
  • La informació que se sol·licita.
  • Una adreça de contacte, preferiblement electrònica, a l'efecte de comunicacions.
  • En el seu cas, la modalitat que es preferisca per a accedir a la informació sol·licitada.

El sol·licitant, si així ho desitja, pot exposar els motius pels quals sol·licita la informació.

On puc presentar la sol·licitud?

La presentació de les sol·licituds d'accés a la informació pública es realitzarà, preferentment, de manera telemàtica a través del Portal de Transparència o, en defecte d'això, a través dels llits habituals, recollits en l'art. 38 de la Llei 30/1992, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.

En quins casos es podran inadmetre les sol·licituds d'informació pública?

L'art. 18 de la Llei 19/2013, recull els casos en els quals s'inadmetrà a tràmit la sol·licitud, mitjançant resolució motivada.

He presentat la sol·licitud quin és el següent pas?

La Llei estableix un procediment àgil i amb breu termini de resposta.

L'article 19 de la Llei 19/2013, diferència diversos supòsits:

  • Si la sol·licitud es refereix a informació que no obra en poder del subjecte al qual es dirigeix aquest la remetrà al competent si el coneguera i informarà d'aquesta circumstància al sol·licitant.
  • Si la informació sol·licitada obra en poder del subjecte al qual es dirigeix, però ha sigut elaborada o generada en la seua integritat o part principal per un altre, se li remetrà la sol·licitud a aquest perquè decidisca sobre l'accés.
  • Si la sol·licitud no identifica de manera suficient la informació, es demanarà al sol·licitant que la concrete, en un termini de deu dies, amb indicació que, en cas de no fer-ho, se li tindrà per desistit, així com de la suspensió del termini màxim per a resoldre.
  • Si la informació sol·licitada poguera afectar drets o interessos de tercers degudament identificats, se'ls comunicarà als afectats, perquè en el termini de quinze dies puguen formular al·legacions. El sol·licitant serà informat d'aquesta circumstància així com de la suspensió del termini per a dictar resolució fins que s'hagen rebut les al·legacions o haja transcorregut el termini per a la seua presentació.

Quin és el termini de resolució de la sol·licitud?

Com assenyala l'art. 20.1 de la Llei 19/2013: “La resolució en la qual es concedisca o denegue l'accés haurà de notificar-se al sol·licitant i als tercers afectats que així ho hagen sol·licitat en el termini màxim d'un mes des de la recepció de la sol·licitud per l'òrgan competent per a resoldre.

Aquest termini podrà ampliar-se per un altre mes en el cas que el volum o la complexitat de la informació que se sol·licita així ho facen necessari i prèvia notificació al sol·licitant."

“Transcorregut el termini màxim per a resoldre sense que s'haja dictat i notificat la resolució expressa s'entendrà que la sol·licitud ha sigut desestimada.“ (art. 20.4)

Està sotmés al pagament d'alguna taxa l'accés a la informació pública?

L'accés a la informació pública és gratuït i aquesta es realitzarà preferentment per via electrònica, llevat que no siga possible o el sol·licitant haja assenyalat en la seua sol·licitud expressament un altre mitjà. No obstant això, conforme indica l'article 22.4. de la Llei 19/2013, “l'expedició de còpies o la transposició de la informació a un format diferent a l'original podrà donar lloc a l'exigència d'exaccions en els termes previstos en la Llei 8/1989, de 13 d'abril, de Taxes i Preus Públics, o, en el seu cas, conforme a la normativa autonòmica o local que resulte aplicable.”

Advertiment: la informació proporcionada té com a finalitat la difusió i millor comprensió de la Llei 19/2013 i té un caràcter general i merament orientatiu, sent necessari en tot cas, consultar la normativa vigent.

Certificación ENS media
Certificación ISO 27001