La Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, regula i incrementa la transparència de l'activitat de tots els subjectes que presten serveis públics o exerceixen potestats administratives des de dues perspectives: la publicitat activa i el dret d'accés de tots a la informació pública.
En referència la publicitat activa, la Llei 19/2013 estableix en l'article 5, la publicació de manera periòdica i actualitzada de la informació que siga rellevant per a garantir la transparència de l'activitat relacionada amb el funcionament i control de l'actuació pública. Així mateix, a fi de canalitzar el gran volum d'informació i facilitar el compliment de les obligacions de publicitat activa, la Llei contempla la creació i desenvolupament d'un Portal de Transparència.
Quant al dret d'accés a la informació pública, la Llei 19/2013 en el capítol III, configura de forma àmplia aquest dret del qual són titulars totes les persones i que pot exercir-se sense necessitat de motivar la sol·licitud, amb les limitacions en aquells casos que siga necessari per la pròpia naturalesa de la informació o perquè entre en conflicte amb altres interessos protegits.
Pot sol·licitar-la qualsevol persona física:
La sol·licitud d'informació pública haurà de dirigir-se al titular de l'òrgan administratiu o entitat que posseïsca la informació.
Com assenyala l'article 17. 2 de la Llei 19/2013, la sol·licitud pot presentar-se per qualsevol mitjà que permeta tindre constància de:
El sol·licitant, si així ho desitja, pot exposar els motius pels quals sol·licita la informació.
La presentació de les sol·licituds d'accés a la informació pública es realitzarà, preferentment, de manera telemàtica a través del Portal de Transparència o, en defecte d'això, a través dels llits habituals, recollits en l'art. 38 de la Llei 30/1992, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.
L'art. 18 de la Llei 19/2013, recull els casos en els quals s'inadmetrà a tràmit la sol·licitud, mitjançant resolució motivada.
La Llei estableix un procediment àgil i amb breu termini de resposta.
L'article 19 de la Llei 19/2013, diferència diversos supòsits:
Com assenyala l'art. 20.1 de la Llei 19/2013: “La resolució en la qual es concedisca o denegue l'accés haurà de notificar-se al sol·licitant i als tercers afectats que així ho hagen sol·licitat en el termini màxim d'un mes des de la recepció de la sol·licitud per l'òrgan competent per a resoldre.
Aquest termini podrà ampliar-se per un altre mes en el cas que el volum o la complexitat de la informació que se sol·licita així ho facen necessari i prèvia notificació al sol·licitant."
“Transcorregut el termini màxim per a resoldre sense que s'haja dictat i notificat la resolució expressa s'entendrà que la sol·licitud ha sigut desestimada.“ (art. 20.4)
L'accés a la informació pública és gratuït i aquesta es realitzarà preferentment per via electrònica, llevat que no siga possible o el sol·licitant haja assenyalat en la seua sol·licitud expressament un altre mitjà. No obstant això, conforme indica l'article 22.4. de la Llei 19/2013, “l'expedició de còpies o la transposició de la informació a un format diferent a l'original podrà donar lloc a l'exigència d'exaccions en els termes previstos en la Llei 8/1989, de 13 d'abril, de Taxes i Preus Públics, o, en el seu cas, conforme a la normativa autonòmica o local que resulte aplicable.”
Advertiment: la informació proporcionada té com a finalitat la difusió i millor comprensió de la Llei 19/2013 i té un caràcter general i merament orientatiu, sent necessari en tot cas, consultar la normativa vigent.