Embassament-dels-Tolls

Embassament dels Tolls

Antecedents

Generalitats:

Els danys històricament produïts en la marge esquerra del riu Món en zones urbanes i de cultius, a causa de la *torrencialidad de les pluges, van ser avaluats com catastròfics en diverses ocasions, pel que resultava necessari disposar amb urgència d'un programa de defenses i canalitzacions a efectuar en la zona objecte de l'estudi.

Per a això, la Direcció general d'Obres Hidràuliques va aprovar, amb data 12 de Novembre de 1986, l'expedient d'informació pública del Pla General de Defensa contra Avingudes de la Conca del Segura, dins del marc d'actuació del Programa d'Inversions Públiques.

En les actuacions previstes en el Pla General de Defensa s'incloïa, específicament, la de Defensa i canalització dels afluents principals de la marge esquerra del riu Món.

En ocasió dels danys catastròfics ocasionats per les riuades de Julio i Octubre de 1986 es publica en el BOE el Reial decret 4/1987 de 13 de Novembre en que el seu annexe n&*ordm; 2 se cita textualment la inversió destinada a l'execució de les obres necessàries previstes en el Programa de defenses de la marge esquerra del riu Món a Albacete.

Amb data Maig de 1987, després de les reunions que van mantenir els municipis afectats per les inundacions amb autoritats de l'Estat, de la Comunitat Autònoma de Castella-la Manxa i de la Confederació Hidrogràfica del Segura, demanant un pla de defenses de la conca del riu Món; l'Enginyer de Camins D. Andrés Martínez Muñoz va redactar l'Estudi d'avingudes de la marge esquerra del riu Món, en el qual es descriuen les greus inundacions que es produeixen, de forma periòdica, en les *vegas del riu Món i els seus afluents.

Vista del parament aigualeixes dalt des de la llera
Vista del parament aigualeixes dalt des de la llera.

Així mateix, durant la redacció d'aquest estudi, es va mantenir una reunió a instàncies dels Consellers de Política Territorial i d'Agricultura de la Comunitat Autònoma de Castella-la Manxa amb RENFE i amb tècnics de la Confederació Hidrogràfica del Segura, en la qual aquests indiquen les possibles actuacions a seguir pels diversos Organismes coordinats.

Al gener de 1991 va concloure la redacció del Projecte de Construcció de la Presa de la Rambla dels Tolls (Tobarra-Albacete). Aquest Projecte va ser aprovat amb data 30 d'Abril de 1993.

Per resolució de la Direcció general d'Obres Hidràuliques es convoca, mitjançant anunci publicat en el BOE n&*ordm; 265 de 5 de Novembre de 1993, el concurs públic per a la construcció de la presa de la rambla dels Tolls, amb data límit de presentació de proposicions el 9 de Desembre de 1993.

Amb data 8 d'Agost de 1994, la Direcció general d'Obres Hidràuliques, resol seleccionar la solució Variant 11.3 de les presentades per la *UTE *Ferrovial *SA i Obres Hidràuliques i Viàries *SA amb un pressupost líquid de 419.636.000 pessetes, i un termini d'execució de dotze mesos. El corresponent projecte de construcció va ser redactat amb data Setembre de 1994.

Amb data Febrer de 1995, l'Àrea de Tecnologia i Control d'Estructures emet un informe favorable a aquest projecte, amb unes recomanacions sobre la ubicació i tipologia de la presa.

Posteriorment, amb data 18 de Setembre de 1995, les obres van ser adjudicades definitivament a la *UTE anteriorment citada.

L'Acta de Comprovació de Replanteig va ser subscrita amb data 1 de Desembre de 1995.

Coronación, vista general des de l'estrep esquerre
Coronación, vista general des de l'estrep esquerre.

Projectes Modificats:

Amb data 18 de Juliol de 1996, la Direcció general d'Obres Hidràuliques va autoritzar la redacció del Projecte Modificat N&*ordm; 1, alçant-se la corresponent Acta de Suspensió Temporal Parcial de les obres. El projecte, que arreplegava, entre altres actuacions, les recomanacions de l'Àrea de Tecnologia i Control d'Estructures relatives a la conveniència d'encaixar una presa tipus *arcogravedad variant lleugerament cap a aigües baix l'emplaçament de la mateixa i allunyant-la de la falla existent en l'estrep dret, va ser aprovat definitivament amb data 12 de Desembre de 1997, amb un Pressupost Addicional Líquid de 41.488.311 pessetes.

Amb data 27 de Maig de 1997, es va autoritzar, per part de la Direcció general d'Obres Hidràuliques, la cessió de l'obra a la *UTE formada per les empreses *Ferrovial *SA i Companyia d'Obres *Castillejos *SA, signant-se el corresponent acord de cessió en escriptura pública, el 14 de Juliol de 1997.

Durant el desenvolupament de les obres, i d'acord amb l'assaig en model reduït realitzat pel *CEDEX per a estudiar la idoneïtat del *aliviadero i de la reincorporació dels abocaments a la llera, es va sol·licitar autorització, mitjançant informe de data 1 de Desembre de 1997, per a redactar el Projecte Modificat N&*ordm; 2, en el qual s'arrepleguen les modificacions necessàries en el bol amortidor per a adaptar-lo a l'assaig en model reduït. Amb data 21 de Maig de 1998, la Direcció general d'Obres Hidràuliques va autoritzar la redacció d'aquest projecte, que es presenta amb data Juny de 1998, sent aprovat tècnicament amb data 18 de Gener de 1999.

Projecte complementari:

Així mateix, durant el desenvolupament de les obres es van observar altres necessitats que van dur a sol·licitar a la Direcció general d'Obres Hidràuliques, amb data 1 de Desembre de 1997, autorització per a redactar el projecte d'Obres Complementàries N&*ordm; 1, en el qual s'arrepleguen les obres d'urbanització dels edificis d'explotació, la delimitació de la zona inundable del got i la banda expropiada en la carretera d'accés, així com el tancament provisional d'un dels conductes de desguàs i la instal·lació d'una vàlvula de regulació en l'altre. Amb data 1 de Juny de 1998, la Direcció general d'Obres Hidràuliques autoritza la redacció de l'esmentat Projecte d'Obres Complementàries, que es presenta amb data Juny de 1998.

Les obres finalitzen el 30 de Maig de 2000 amb un pressupost total de 585.000.369 pessetes (3.518.037 euros).

Accessos

L'accés a la presa de la rambla dels Tolls des d'Albacete es realitza seguint l'itinerari descrit a continuació: eixida des d'Albacete en adreça Murcia per l'autovia A-30, desviament en l'eixida nº 290 per a incorporar-se a la carretera N-301, continuant per la mateixa en adreça Murcia (en paral·lel a l'autovia) fins al P.K. 292,5, on es pren a la dreta el camí d'accés a la presa, que se situa a 4 km d'aquest punt. La longitud total del recorregut des d'Albacete és d'uns 45 km.

La carretera d'accés a la presa també pot prendre's des de la localitat de Tobarra, sent aquest el camí més curt si s'accedeix des de Múrcia. En aquest cas, s'eixirà de Tobarra per la carretera N-301 cap a Albacete i se seguirà la mateixa fins a arribar al P.K. 292,5 en el qual es troba el desviament cap a la presa.

L'emplaçament de l'embassament pot veure's en el següent mapa:


Dades característiques

Situació de la presa, dades de la conca i embassament
SITUACIÓ DE LA PRESA
Provincia
Albacete
Terme municipal
Tobarra
Rambla
Los Charcos
Cuenca hidrogràfica
Segura
DADES DE LA CUENCA
Superfície de conca hidrogràfica
28,00 km²
Màxima altitud en la conca
1.035,00 m
DADES DE L'EMBASSAMENT
Superfície de l'embassament a Nivell Màxim Normal (NMN)
7,45 ha
Capacitat a NMN
0,35 hm³
Cota del NMN
738,00 m

Dades de la presa
COS DE PRESA
Tipus
Arc-gravetat
Cota de coronación
746,20 m
Altura màxima des de fonaments
30,70 m
Longitud de coronación
198,00 m
Amplària de coronación
3,00 m
Cota de la llera en la presa
724,00 m
ALIVIADERO
Nº total de aliviaderos
1
Cabal de desguàs Nivell Avinguda Projecte (NAP)
9,57 m³/s
Tipus
Frotal amb abocador de llavi fix

Instal·lacions. Detall del camerín d'auscultació situat en coronación
Instal·lacions. Detall del camerín d'auscultació situat en coronación

Finalitat

La finalitat de la presa és el control de les avingudes que tenen lloc en la rambla dels Tolls, cercant, amb això, limitar els efectes de les inundacions que històricament es vénen produint en la població de Tobarra.

Com a conseqüència de la laminación de cabals que produeix la presa, es rebaixa la punta dels hidrogramas que entren a través del riu Món a l'embassament de Camarillas, el que contribueix que aquest riu transmeta les seues avingudes amb un cabal més rebaixat al riu Segura, que és l'objectiu primordial del Pla General de Defensa contra Avingudes en la Conca del Segura.

Aliviadero vestisc des d'aigües baix
Aliviadero vestisc des d'aigües baix


Territorial and Administrative Context

Característiques físiques de la conca.

La conca aportadora de la presa de la rambla dels Tolls té una superfície de 28 km2, estant limitada al Nord i a l'Est per les cordes de la La Canyada, Balsaín i Ballesteros, a l'Oest per la serra dels Pachecos i al Sud per la Serra de Navajuelos.

La conca presenta una morfologia de caràcter muntanyenc, en la qual les cotes superiors ronden els 1.000 m d'altitud (el bec del Berrueco arriba a la cota 1.035 m). La ubicació de la presa aprofita els estrets existents entre les dues cordes de la serra de Navajuelos, tancant la conca a la cota 724 quan la llera s'encaixa en un relleu més acusat.

La longitud de la llera més llarg és de 9,8 km, començant a la cota 930 i finalitzant a la 724 en la tancada de la presa. El pendent mig és per tant del 2,1%.

Perspectiva del got de l'embassament, vista des de la coronación de la presa
Perspectiva del got de l'embassament, vista des de la coronación de la presa

Informació Medioambiental.

L'entorn de l'embassament de la rambla dels Tolls es caracteritza per un clima Mediterrani continental temperat.

La recarrega dels aqüífers carbonatats es realitza per infiltració directa de l'aigua de pluja, mentre que en els detríticos es realitzen a més per relació directa amb la rambla (en època de pluja) així com a causa de els regadius que produeixen recarrega de certa consideració. La descàrrega es produeix fonamentalment per deus i per l'extracció d'aigua mitjançant pous i bombaments.

Tal com s'ha assenyalat anteriorment, la permeabilitat de la tancada i l'embassament de la rambla dels Tolls ajudaran a la recarrega dels aqüífers, no suposant un problema al tractar-se d'una presa de laminación d'avingudes.


 

Geologia i sismologia.

Geologia

En aquest apartat es descriuen succintament les característiques geològic-geotécnicas de l'àrea d'influència de l'embassament i de la fonamentació de la presa de la rambla dels Tolls, així com les característiques sísmicas de la zona.

Des del punt de vista geològic es tracta d'un àrea de transició entre les dues unitats estructurals de major representació en el conjunt de la Península Ibèrica: la Serralada Ibèrica (al Nord) i la Zona Prebética de la Serralada Bética (al Sud).

La tectònica de la zona és complexa, a causa del caràcter de transició que la defineix, i està marcada per canvis bruscs d'adreça entre les diverses formacions. En l'entorn de l'embassament predominen les estructures en adreça NE-SOTA com les serres dels Búhos i Navajuelos.

Els materials que apareixen representats són de diferents edats, des del Mesozoico fins al Quaternari. La major representativitat correspon al Juràsic calcari que conforma la quasi totalitat de les serres de l'entorn; el Cretácico i el Terciari (representat per materials del Miocè) estan escassament representats i afloren en les zones de relleu més suau; i finalment el Quaternari que apareix sobre les sèries anteriors en forma de dipòsits encostrados, mantells de arroyada i cons de dejecció.

Vista de la llera aigües sota la presa presa des de coronación
Vista de la llera aigües sota la presa presa des de coronación

Sismologia

La presa de la rambla dels Tolls es troba situada segons la Norma de Construcció Sismorresistente (NCSE-02), en una zona amb acceleració sísmica bàsica de 0,07g corresponent al municipi de Tobarra, que és la població més propera a la presa.

Entre els dispositius instal·lats en la presa es troba un sismògraf per a la detecció dels moviments sísmics que puguen succeir-se en la zona. Des de la seua instal·lació fins al moment de redacció d'aquest document no s'ha registrat en el mateix cap succés apreciable.

En funció del risc potencial de trencament, la presa de la rambla dels Tolls es classifica dins de la categoria A.

Planos

Plànols

Ortofotos

Auscultació. Pluviómetro de l'estació meteorològica situat sobre un pilar de maçoneria de l'esplanada de la casa de l'administració
Auscultació. Pluviómetro de l'estació meteorològica situat sobre un pilar de maçoneria de l'esplanada de la casa de l'administració


Situació

Tal com s'ha exposat anteriorment, la presa de la rambla dels Tolls s'emmarca en les actuacions de defensa de la marge esquerra del riu Món, dins del Pla General de Defensa contra Avingudes de la Conca del Segura.

La rambla dels Tolls se situa en la zona Suroriental de la província d'Albacete. És una llera curta, de menys de 10 km, que s'incorpora a la rambla de les Entresierras i arriba fins a la població de Tobarra, abocant a la rambla de la Serra una vegada superada aquesta localitat. Aquesta última llera és afluent del rierol de Tobarra, el curs del qual d'aigua conflueix al seu torn amb el riu Món pel seu marge esquerra, a l'altura de la cua de l'embassament de Camarillas.

La presa es troba al Nord de la localitat de Tobarra, a uns 6 km de distància. Els terrenys ocupats pel got pertanyen al terme municipal de Tobarra.

En funció del risc potencial de trencament, la presa de la rambla dels Tolls es classifica dins de la categoria A

Les coordenades U.T.M. del punt anterior són:

Sistema de Referència ETRS89. Fus= 30
X=613.179
Y=4.278.620

 

normas WAI-AA 2.0
normas HTML5 de W3C
normas CSS3 de W3C
licencia 'Creative Commons' 3.0