El-procés

El procés

L'eix de l'aplicació de la Directiva Marque de l'Aigua (Directiva 2000/60/CE) són els denominats plans hidrològics de conca, que han d'elaborar-se a nivell de demarcació hidrogràfica i que són la principal ferramenta per a aconseguir el bon estat en cada "massa d'aigua" definida en la demarcació.

Imatge del riu Segura en Mines (Albacete)

El bon estat implicarà tant objectius mediambientals com *fisicoquímicos i quantitatius.

Des de la Confederació Hidrogràfica del Segura es pretén fer efectiva la participació pública en el procés de planificació, per la qual cosa en esta zona de la web podràs trobar la informació necessària per a comprendre el mateix.

Pla Hidrològic i Memòria Ambiental

En el BOE de 7 de juny de 2013, per Resolució de la Direcció general de l'Aigua es va anunciar l'obertura del període de consulta pública dels documents “Proposada de projecte de Pla Hidrològic i d'Informe de Sostenibilitat Ambiental” del procés de planificació hidrològica de la Demarcació Hidrogràfica del Segura, per un termini de 6 mesos.

Els escrits amb propostes, observacions i suggeriments rebuts en eixa fase de consulta pública es troben allotjats en l'espai Aportacions al Projecte del Pla Hidrològic i a l'Informe de Sostenibilitat Ambiental.

Després de l'anàlisi d'estes aportacions, es va sotmetre a la consideració del Consell de l'Aigua de la Demarcació una nova proposta de Pla Hidrològic de la Demarcació Hidrogràfica del Segura qui va emetre, en la seua reunió de 19 de desembre de 2013, informe favorable a aquesta proposta, condicionada a unes modificacions en la seua normativa.

Després de la seua posterior tramitació s'ha publicat en el BOE de data 12 de juliol de 2014 el Pla Hidrològic de la Demarcació Hidrogràfica del Segura 2009-2015.

L'Esquema de Temes Importants de la Demarcació Hidrogràfica del Segura

Amb data 30 d'abril de 2013 s'ha constituït el Consell de l'Aigua de la Demarcació Hidrogràfica del Segura com a principal òrgan col·legiat de participació i planificació. Està format per 84 membres que representen a les totes les administracions públiques competents (estatal, comunitats autònomes i entitats locals), als usuaris i a les organitzacions i associacions defensores d'interessos ambientals, econòmics i socials).

En la mateixa sessió s'ha informat favorablement la redacció final de l'Esquema de Temes Importants que es considera el punt de partida per al tancament de l'Esborrany del Pla Hidrològic de la Demarcació del Segura.

L'Esquema Provisional de Temes Importants de la Demarcació Hidrogràfica del Segura

Amb la Resolució 48.123/08 de la Direcció general de l'Aigua, publicada en el BOE de data 30 de Julio de l'any 2008, es va anunciar l'obertura del període de consulta pública de el “Esquema Provisional de Temes Importants de la Demarcació Hidrogràfica del Segura” amb un termini de 6 mesos per a la presentació de les aportacions corresponents.

El document “Esquema Provisional de Temes Importants de la Demarcació Hidrogràfica del Segura” presenta al debat social una descripció i valoració dels principals problemes relacionats amb l'aigua en la demarcació del Segura així com les possibles alternatives d'actuació amb la finalitat d'aconseguir els objectius de la planificació.

Riu Mundo. Riopar. (Albacete)

L'Esquema Provisional de Temes Importants va rebre durant la fase de consulta pública 459 aportacions procedents de diferents entitats que es poden agrupar en 16 tipologies. El total d'aportacions diferents han sigut 109. Veure totes les al·legacions

Amb la finalitat de facilitar la participació pública s'han realitzat dos convocatòries de les 8 taules territorials durant els 6 mesos de consulta pública així com diverses accions de comunicació en premsa, ràdio i televisió.

              

La versió final de l'Esquema de Temes Importants de la Demarcació Hidrogràfica del Segura com s'indica en l'article 79 del Reglament de Planificació Hidrològica ha de ser objecte del corresponent informe preceptiu. Per raons de complexitat en l'articulació competencial en matèria d'aigües, que han ocasionat un notable retard en la constitució dels Consells de l'Aigua de les demarcacions, el Reial decret 1161/2010, de 17 de setembre, va disposar que podia ser l'antic Consell de l'Aigua de la conca o, en defecte d'això, la Junta de Govern de l'organisme de conca els qui emeten l'esmentat informe preceptiu sobre l'Esquema de Temes Importants, amb la conformitat del Comité d'Autoritats Competents. A este efecte es va reunir el Consell de l'Aigua de la conca el dia 18 de novembre de 2010 sense arribar a un acord sobre el mateix.

Document de referència per a l'avaluació ambiental

El 6 d'agost de 2008, com preveu l'article 18 de la Llei 9/2006, de 28 d'Abril, sobre avaluació dels efectes de determinats plans i programes en el medi ambient, la Confederació Hidrogràfica del Segura va remetre a la *Direccíón General de Qualitat i Avaluació Ambiental del Ministeri d'Agricultura, Alimentació i Medi ambient la documentació necessària per a iniciar el procediment d'avaluació ambiental.

Després d'un ámplio procés de consulta a les Administracions Públiques competents i a les entitats i públic interessat s'aprova el 21 d'abril de 2009 el document de referència per a l'elaboració d'Informe de Sostenibilitat Ambiental Estratègica (ISA) del Pla Hidrològic 2009-2015 de la Demarcació Hidrogràfica del Segura.

Este document haurà de servir de guia i introduïx diverses qüestions relatives a la planificació ambiental i altres polítiques generals de protecció ambiental, sense abandonar les pròpies que la legislació ambiental considera i que hauran de ser tingudes en compte en la redacció de l'ISA que l'òrgan promotor (La Confederació Hidrogràfica del Segura) haurà d'elaborar al costat de l'esborrany de pla.

El document inicial d'avaluació ambiental estratègica

Este document ha sigut realitzat per la Confederació Hidrogràfica del Segura com a Òrgan Promotor del Pla Hidrològic de la Demarcació Hidrogràfica del Segura i dirigit a l'Òrgan Ambiental, en este cas el Ministeri d'Agricultura, Alimentació i Medi ambient.

Servix de base per a la realització del document de referència que l'Òrgan Ambiental remetrà a les parts interessades en el procés de consulta “scopping”.

El document inicial de començament del procés d'Avaluació Ambiental Estratègica del Pla Hidrològic de la Demarcació Hidrogràfica del Segura, a més de la introducció i una anàlisi d'antecedents, inclou:

  • Descripció sintètica de la Demarcació Hidrogràfica.
  • Els objectius i efectes del pla hidrològic. Situació actual i previsible.
  • L'abast i contingut de la planificació, de les propostes i les seues alternatives.
  • El desenvolupament previst del pla.
  • Els efectes ambientals previsibles.
  • Els efectes sobre altres planificacions sectorials.

Documents inicials

Amb la Resolució 50.073/07 de la Direcció general de l'Aigua, publicada en el BOE de data 25 de juliol de l'any 2007, es va anunciar l'obertura del període de consulta pública dels documents inicials del procés de planificació amb un termini de 6 mesos per a la presentació de les aportacions corresponents.

Al final d'esta primera fase s'han rebut 38 aportacions que se centren en diversos aspectes entre els quals destaquen els mediambientals com a cabals ecològics i demandes ambientals, recursos, consums i demandes així com en consideracions sobre l'articulació del propi procés de participació pública.

Analitzades i contrastades les aportacions s'ha procedit a realitzar les consegüents modificacions als documents inicials "Programa, calendari i fórmules de consulta" i el "Projecte de Participació Pública". Les aportacions referides als continguts del "Estudi General de la Demarcació" seran tingudes en compte en els documents posteriors del procés i en el propi Pla Hidrològic.

Exemple de vegetació en la Muntanya de les Cendres. Portmán (Murcia)

Informació bàsica

D'acord amb el que s'estableix en la secció 2a del Títol II del Reglament de Planificació Hidrològica (Reial decret 907/2007 de 6 de Juliol) que regula la participació pública en el procés de planificació i conforme al "Projecte de participació pública" s'inclou a continuació una selecció de la informació bàsica significativa per al procés de planificació que es considera ha d'estar a la disposició del públic interessat.

normas WAI-AA 2.0
normas HTML5 de W3C
normas CSS3 de W3C
licencia 'Creative Commons' 3.0