Qualitat-en-aigües-subterrànies

Qualitat en aigües subterrànies

Estat de les masses d'aigua subterrànies

Sobre la base de criteris establits en el Reial decret 1514/2009, de 2 d'octubre, pel qual es regula la protecció de les aigües subterrànies contra la contaminació i la deterioració (nitrats i plaguicides) es generen els corresponents informes d'avaluació de l'estat químic de les masses d'aigua subterrànies:

Nota: Des de la taula d'atributs del propi visor es poden exportar les dades de la xarxa de qualitat de les aigües subterrànies a format CSV (text separat per comes)

En els anys 70, el *IGME va començar a establir i gestionar les xarxes de control d'aigües subterrànies d'Espanya, mitjançant campanyes d'observació sistemàtiques i continuades tant de piezometria com de qualitat de les aigües, incloent com a part d'elles les aigües subterrànies de la conca del Segura.

Posteriorment, a partir de l'any 1995, aquest control s'ha realitzat conjuntament amb l'antiga Direcció General d'Obres Hidràuliques i Qualitat de les Aigües, hui Direcció General de l'Aigua, del Ministeri d'Agricultura, Alimentació i Medi Ambient, alhora que juntament amb les Confederacions Hidrogràfiques s'està procedint a una revisió i ampliació de les xarxes existents.

Amb l'entrada en vigor de la Directiva Marc (Directiva 2000/60/CE), i de la modificació de la Llei d'Aigües de 1985, amb Reial decret legislatiu 1/2001. en el seu article 92 ter. Apt. 2n, s'estableix que en cada Demarcació hidrogràfica han d'establir-se programes de seguiment de l'estat de les aigües, que permeten obtindre una visió general, coherent i completa de cadascuna de les masses d'aigua que es definisquen. Aquests programes de seguiment van començar a ser operatius oficialment, a partir del 31 de desembre de 2006, conforme a l'apartat 3r de la Disposició addicional onzena del citat Reial Decret Legislatiu 1/2001.

Per a complir amb la citada obligació d'establir programes de seguiment de l'estat de les aigües subterrànies, l'anterior Ministeri d'Agricultura, Alimentació i Medi Ambient va dur a terme uns treballs d'adequació de les primitives xarxes oficials de control per a les diferents demarcacions hidrogràfiques. Analitzant-se l'estat d'operativitat de les primitives estacions, i seleccionant nous emplaçaments per a la ubicació de nous punts de control, incloent sondejos de nova execució.

A conseqüència de l'adequació d'aquesta incipient xarxa per al seguiment de l'estat de les masses d'aigua subterrània, a nivell de diferents demarcacions hidrogràfiques, es van dur a terme, des de finals de 2005 a la fi de 2008, quatre campanyes de presa de mostra i anàlisis químiques d'aigua, els resultats de la qual s'exposen a continuació:

Amb l'establiment de la Xarxa Integrada de Control de Qualitat d'Aigües Subterrànies del Segura (*RICCASS) la Confederació Hidrogràfica del Segura va millorar el seguiment continu i global del control i coneixement de les masses d'aigua subterrània, a fi de preservar i controlar la seua qualitat química dins de la seua jurisdicció, adaptant-se als requeriments que marcava la legislació vigent, en funció del Reial Decret 1514/2009, de 2 d'octubre, pel qual es regula la protecció de les aigües subterrànies contra la contaminació i la deterioració, que transposa la Directiva 2006/118/CE (Directiva Marc d'aigües subterrànies: “DAS”).

Des d'aquestes dates, s'han dut a terme les campanyes de 2009 a mitjan 2013, resultant 8 campanyes amb les quals s'ha aconseguit, en bona part, mostrejar totes les masses d'aigua subterrànies definides, per a això, algunes actuacions han consistit en la construcció i habilitació de nous pous de control per a una xarxa oficial de qualitat, procés que està sempre en contínua renovació. Els resultats per a aquest període s'exposen a continuació:

Per al primer semestre de 2014, es van dur a terme unes actuacions d'emergència, sobre la base dels treballs realitzats pel laboratori de la Confederació Hidrogràfica del Segura, amb uns objectius molt més reduïts per a una xarxa de control bàsica de 45 estacions (motius pressupostaris); no obstant això la qual cosa, també s'han obtingut uns resultats molt rellevants en el control i seguiment d'alguns punts crítics seleccionats de les anteriors campanyes; treballs contemplats en la següent memòria:

A partir del segon semestre de 2014, s'han iniciat els treballs d'una nova contractació d'assistència tècnica, els resultats de la qual es publiquen a continuació:

Amb l'aprovació del Reial Decret 817/2015, d'11 de setembre, pel qual s'estableixen els criteris de seguiment i avaluació de l'estat de les aigües superficials i les normes de qualitat ambiental, s'estableix un marc normatiu general que, encara que s'exclou expressament valors límits per als paràmetres de control d'aigües subterrànies, refunde diferents normes i valors límits de qualitat d'aigües que poden ser aplicades a les masses d'aigua subterrània en defecte d'això, o com a criteri general per al control d'abocaments indirectes a aquestes; així com els valors de referència establits en l'Annex V del Reial Decret 849/1986, d'11 d'abril, pel qual s'aprova el Reglament del Domini Públic Hidràulic que desenvolupa els títols preliminar, I, IV, V, VI, VII i VIII del text refós de la Llei d'Aigües, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 1/2001, de 20 de juliol.

Per al primer semestre de 2016, es van dur a terme unes actuacions d'emergència, sobre la base dels treballs realitzats pel laboratori de la Confederació Hidrogràfica del Segura, amb uns objectius molt més reduïts per a una xarxa de control bàsica de 51 estacions (motius pressupostaris); no obstant això la qual cosa, també s'han obtingut uns resultats molt rellevants en el control i seguiment d'alguns punts crítics seleccionats de les anteriors campanyes; treballs contemplats en la següent memòria:

A partir del segon semestre de 2016 es van reprendre els treballs suspesos de la contractació vigent de l'assistència tècnica. Per a aquest semestre es va realitzar la campanya de la Prepotables (proveïment) la base i els resultats del qual es publiquen a continuació:

En el primer semestre de 2017 es va dur a terme la Campanya d'Operativa i la Campanya de Nitrats, la base i els resultats dels quals es publiquen a continuació:

L'actual Xarxa Integrada de Control de Qualitat d'Aigües Subterrànies del Segura comprén: una subxarxa de vigilància (RV), de període trimestral, de 65 punts. I la subxarxa Operativa (RO), de 46 punts i període anual (alternant amb la de vigilància); aquesta última sobre masses d'aigua subterrànies definides com en risc químic, que al seu torn es distribueix en una subxarxa operativa destinada al control de les masses declarades en risc químic “difús i/o puntual” (SORDIP), amb 28 estacions; i en una subxarxa operativa per al control de les masses declarades en risc per intrusió SORI), amb 18.

Estació de la RICCASS CA0726001 “Brollador Ulls de Luchena” (MASUB “*Valdeinfierno”. Lorca, Múrcia)

D'altra banda, en referència a les xarxes de control de zones protegides, també es diferencia una subxarxa específica o “neta” de control de nitrats (*RNITRANET) sobre aquelles masses d'aigua en risc químic per aquest component així com aquelles situades en “zones vulnerables”, que ha passat a uns 45 punts integrats en la *RV (com *VIGNIT, de període trimestral). Així mateix, s'estableix una quarta subxarxa de control de zones protegides per a consum humà o “prepotables” per a proveïment (*RABAS), que consta de 34 punts de període anual, en alternança a les altres 3 subxarxes. La *RABAS sempre està oberta a futures ampliacions sobre la base de l'inventari del *SINAC, i en funció dels recursos pressupostaris.

En general, sobre aquestes quatre subxarxes integrades funcionalment com una sola (RICCASS), la Confederació Hidrogràfica del Segura cobreix diferents campanyes periòdiques i alternes de mostreig, en general, sobre la base dels següents programes de control de paràmetres:

  • CONTROL BÀSIC:
    • Paràmetres "in situ":
      • pH, conductivitat elèctrica, oxigen dissolt (O2)
    • Paràmetres "en laboratori":
      • Paràmetres Majoritaris: clorurs, sulfats, carbonats, bicarbonats, calci, magnesi, sodi, potassi (indicadors de hidrofacies).
      • Paràmetres Addicionals: amoni, bor, DQO, etc.; fosforats, nitrogen total, nitrats i nitrits (nutrients).
  • CONTROL DE PLAGUICIDES:
    • Plaguicides organoclorats (endosulfan, metolacloro, etc..), plaguicides organofosforats (clorfenvinfos, clorpirifos, etc..), herbicides organonitrogenados (atrazina, simazina, terbutilazina, etc.). Altres herbicides o acaricides (diurón, isoroturón, trifluralina, DDT, glifosato etc..
  • CONTROL DE METALLS (perillosos):
    • Arsènic, cadmi i els seus compostos, coure, crom, mercuri, níquel i els seus compostos, plom i els seus compostos, seleni, zinc, urani (facultatiu), etc..
  • CONTROL DE COMPONENTS INDUSTRIALS (perillosos):
    • BTEXs (benzé, tolué, xilé, etc..) Hidrocarburs aromàtics policíclics (antracé, etc..), Compostos orgànics volàtils (tricloroeteno, tetracloroeteno, clorobencenos, etc..), Ftalats, etc..
  • CONTROL D'ALTRES COMPONENTS INORGÀNICS (perillosos):
    • Cianurs totals, fluorurs, etc..

I en concret, partint de l'aplicació de l'assignació/distribució de cadascun d'aquests grups paramètrics a les diferents subxarxes dels programes de mostreig, es determina:

  • Paràmetres per a les subxarxes VIGNIT (Vigilància i “Nitranet”)

    La selecció d'aquests paràmetres es basa en el contingut de la Norma de qualitat del Reial Decret 1514/2009, de 2 d'octubre, així com la selecció de paràmetres més generalitzada de l'Annex III (Part-B) del mateix Reial decret; i en defecte d'això, sobre la base dels valors límits del Reial Decret 817/2015, d'11 de setembre, i dels Valors de referència de l'Annex V del Reglament del Domini Públic Hidràulic.

  • Paràmetres fonamentals de la Subxarxa SORDIP

    Es consideren fonamentals els compostos nutrients, així com els orgànics derivats de la llista de substàncies perilloses (Art.- 6.-1.a-, del Reial Decret 1514/2009, de 2 d'octubre). Així com, en defecte d'això, els valors límits compresos en el Reial Decret 817/2015, d'11 de setembre i els Valors de referència de l'Annex V del Reglament del Domini Públic Hidràulic. En aquelles masses declarades en risc químic difús i/o puntual, sobre la base de l'Annex II del Reial decret 1514/2009, de 2 d'octubre (i la seua modificació pel Reial Decret 1075/2015, de 27 de novembre), s'aplicaran els Valors de Llindar assignats pel Pla de la Demarcació hidrogràfica del Segura i en les seues modificacions futures.

  • Paràmetres fonamentals de la Subxarxa SORI

    Es consideren fonamentals els Clorurs i Sulfats com a components específics derivats de la llista mínima de contaminants i els seus indicadors per a l'establiment de llindars, segons l'Annex-II, Part-B.1 del Reial Decret 1514/2009, de 2 d'octubre (i la seua modificació pel Reial Decret 1075/2015, de 27 de novembre), que s'establiran sobre aquelles masses declarades en risc d'intrusió salina pel Pla de la Demarcació hidrogràfica del Segura i en les seues modificacions futures. Així com els Valors de referència de l'Annex V del Reglament del Domini Públic Hidràulic.

  • Paràmetres fonamentals de la Subxarxa ("pre-potables")

    Es consideren fonamentals els paràmetres especificats segons els Annexos del Reial Decret 140/2003, de 7 de febrer, pel qual s'estableixen els criteris sanitaris de la qualitat de l'aigua de consum humà. Així com, en defecte d'això, els valors límits compresos en el Reial Decret 817/2015, d'11 de setembre i els Valors de referència de l'Annex V del Reglament del Domini Públic Hidràulic. En aquelles masses declarades com de “Ús Urbà Significatiu” s'aplicaran els Valors de Llindar assignats pel Pla de la Demarcació hidrogràfica del Segura i en les seues modificacions futures.

Estació de la RICCASS CA0707004 : “Naixement del Riu Segura” (MASUB “Font Segura-Fuensanta”. Santiago-Pontons, Jaén)

normas WAI-AA 2.0
normas HTML5 de W3C
normas CSS3 de W3C
licencia 'Creative Commons' 3.0