S'inclou a continuació un resum de la normativa i altres documents de referència relatius a l'aplicació dels fons FEDER.
Els programes actuals de finançament regional estaran en vigor fins a 2013. Ja s'està debatent com pot ser la política de cohesió a partir de 2014. Aquest debat s'inscriu en el marc més ampli del pressupost europeu i de l'estratègia Europa 2020.
MARC REGLAMENTARI I NORMATIU
Des de 1989, els compromisos pressupostaris en la Unió Europea es fixen amb caràcter plurianual. L'Acord de perspectives Financeres 2007-2013 reflecteix les prioritats de la Unió Europea per a aquest període i el finançament amb la qual va a contar cadascuna d'aquestes prioritats.
En les Perspectives Financeres 2007-2013 i per a la Categoria Cohesió per al creixement i l'ocupació, es va aprovar una assignació indicativa entre estats dels fons assignats a aquesta categoria (307.619 milions d'euros del 2004). Espanya va a percebre per aquest concepte, en tot el període de programació, el 10,25% del total de fons.
Els recursos compromesos per a cada Estat membre en les Perspectives Financeres han de plasmar-se en una estratègia nacional definida en el Marc Estratègic Nacional de Referència (MENR) i en les estratègies regionals i sectorials que s'estimen necessàries, definides en els Programes Operatius.
Per a poder absorbir aquesta ajuda, tots els Estats-membres han de procedir a establir una programació plurianual per al citat període, així com establir les regles sobre la gestió dels mateixos, de la seua certificació a Brussel·les i els controls als quals ha de ser sotmès aquesta despesa.
El pressupost de la Unió Europea és un exercici anual basat en un marc financer plurianual i que es decideix entre el Parlament i el Consell. Els líders europeus han de debatre i adoptar ara el pressupost comunitari 2014-2020, que definirà les prioritats i fixarà el sostre màxim de despeses per als pròxims set anys.
En la negociació de les Perspectives Financeres 2000-2006, portada a terme en el Consell de Berlín (1999), es va aprovar, dins de la categoria d'accions estructurals, una assignació indicativa entre estats dels fons assignats a aquesta categoria (258.656 milions d'euros de 1999). Espanya va a percebre per aquest concepte, en tot el període de programació, el 26,53% del total de fons.
Per a poder absorbir aquesta ajuda, pel que fa als Fons Estructurals, tots els Estats-membres han de procedir a establir una programació plurianual per al citat període, així com establir les regles sobre la gestió dels mateixos, de la seua certificació a Brussel·les i els controls que ha de ser sotmès aquesta despesa. Així mateix, s'han de preveure els mecanismes per a portar a terme l'avaluació de l'impacte que aquests fons tenen sobre les principals variables macroeconòmiques del país i de cadascuna de les regions on s'apliquen dits fons.
Pel que fa al Fons de Cohesió, la gestió es porta a terme projecte a projecte, però s'han d'establir també a l'inici de la programació les regles sobre la seua gestió, de la forma de certificació de la despesa a la Comissió, així com dels controls de la despesa necessaris.