Els mapes de perillositat i risc d'inundació s'han elaborat d'acord amb el Reial decret 903/2010. En concret, els seus articles 8 i 9 establixen l'obligació de desenvolupar els mapes de perillositat i de risc d'inundació per a cada Àrea de Risc Potencial Significatiu identificada en l'Avaluació Preliminar del Risc d'inundació per als escenaris d'alta, mitjana i baixa probabilitat, corresponents a les avingudes amb períodes de tornada de 10, 100 i 500 anys.
Els mapes de perillositat comprenen la delimitació gràfica de la superfície que quedaria inundada per les aigües per a l'ocurrència d'avingudes amb períodes de tornada de 10, 100 i 500 anys, valors que s'han convingut com a referència per als esdeveniments d'alta, mitjana i baixa probabilitat, respectivament (en aplicació de l'article 8.1 del Reial decret 903/2010).
Esta informació, acompanyada de l'estimació de les variables que caracteritzen l'efecte potencial advers de les crescudes, permet establir el grau d'exposició al fenomen de les diferents parts del territori.
Addicionalment, en creuar la informació anterior amb la de la vulnerabilitat del territori quant a la salut humana, el medi ambient i l'activitat econòmica, s'arriba a determinar el risc per inundació i a elaborar els mapes associats al mateix.
L'elaboració d'estos mapes es realitza mitjançant un estudi teòric de *inundabilidad, la qual cosa fa que tinguen limitacions respecte a la inundació que es produiria en un esdeveniment concret i, encara que les tècniques i models actuals són molt precisos, una inundació real d'un esdeveniment pot variar significativament respecte al calculat. En primer lloc, no és possible tindre en compte els efectes d'erosions, lliscaments, sedimentacions, transport de cabals sòlids, arrossegaments, etc. D'altra banda, tampoc és possible considerar els efectes que determinats elements puguen produir mitjançant obstruccions i derivacions del flux, com a arbres caiguts, vehicles o sediments transportats, o el trencament de motes o altres infraestructures que puguen estar retenint aigua. Finalment, en els casos de zones inundables de gran extensió, amb assentaments urbans importants, les dificultats per a representar adequadament en el model hidràulic tots els elements artificials que influïxen en les característiques del flux i les pròpies limitacions computacionals derivades de gran quantitat de dades processades també poden fer que els resultats de la inundació diferisquen de les previsions del model. Així mateix, s'ha de destacar que en l'elaboració dels mapes no es contempla l'efecte de la pluja directa sobre una superfície ja afectada per una inundació provinent d'aigües a dalt.
En conjunt, a pesar d'estes limitacions, els mapes de perillositat i risc proporcionen una visió realista i prou precisa del problema, constituïxen un instrument eficaç per a la gestió del risc d'inundació, assegurant una eficient ocupació dels recursos econòmics disponibles per a la mitigació dels danys potencials i una *compatibilización més sostenible de les necessitats de desenvolupament de la societat amb els riscos naturals del mig físic ocupat.
Riuada de Santa María, 13/09/2019. (Los Alcázares. Múrcia). Font: Protecció Civil de la Regió de Múrcia
D'acord amb l'article 21.2 del Reial decret 903/2010, els mapes de perillositat per inundacions i els mapes de risc d'inundació es revisaran, i si fóra necessari, s'actualitzaran a tot tardar el 22 de desembre de 2019 i, a continuació cada sis anys. Per este motiu, i de conformitat amb l'article 10 del citat Reial decret els mapes de perillositat i risc se sotmeten a consulta pública per un període de tres mesos, a partir del dia 1 d'agost de 2019 (BOE núm. 183, d'1 d'agost de 2019).
Finalitzat este període, hauran de ser informats pel Comité d'Autoritats Competents de la Demarcació Hidrogràfica del Segura, perquè si escau es remeten posteriorment al Ministeri per a la Transició Ecològica per a la seua incorporació al Sistema Nacional de Cartografia de Zones inundables.
Durant este període es van poder realitzar aportacions i formular quantes observacions i suggeriments s'estimaren convenients.
Finalitzat el termini de consulta pública i una vegada analitzades les al·legacions, el 12 de febrer de 2020 el Comité d'Autoritats Competents de la Demarcació, regulat en el Reial decret 126/2007, de 2 de febrer, va informar favorablement la revisió i actualització dels mapes de perillositat i risc d'inundació. Posteriorment, la Confederació Hidrogràfica del Segura la va remetre per a la seua aprovació al Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic.
En esta revisió i actualització dels mapes:
A tals efectes, s'exposa en esta pàgina WEB la documentació de la revisió i actualització dels mapes de perillositat i risc d'inundació corresponent al segon cicle de planificació de la gestió del risc d'inundació de la Demarcació Hidrogràfica del Segura.
INUNDACIONS D'ORIGEN FLUVIAL (trams ARPSI)
Els mapes de perillositat i risc d'inundació s'han elaborat d'acord amb el contingut dels següents documents:
La cartografia revisada i actualitzada corresponent al segon cicle dels mapes de perillositat i risc d'inundació es pot descarregar de l'àrea de descàrrega de la web.
INUNDACIONS D'ORIGEN MARÍ EN ARPSI
En relació amb els mapes de perillositat i risc d'inundació causada pel mar en les aigües costaneres i de transició, d'acord amb l'article 10.1 del Reial decret 903/2010 d'avaluació i gestió del risc d'inundació, és la Direcció general de Sostenibilitat de la Costa i del Mar del Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic, l'òrgan competent per a l'elaboració d'esta informació.
En tant no es modifiquen les bases de dades que van servir per a l'elaboració d'aquests mapes durant la implantació del primer cicle de la Directiva, es mantenen els mapes ja publicats en el Sistema Nacional de Cartografia de Zones Inundables. Està prevista en un futur l'actualització d'aquestes bases de dades amb la projeccions del Cinqué Informe del IPCC (AR5) amb la finalitat d'incloure les dades estadístiques fonamentals de les noves projeccions, millorant la qualitat de les dades de partida, la qual cosa permetrà al seu torn obtindre resultats amb millors prestacions en el que a regionalització dels resultats i precisió del nivell del mar es referix.
Esta informació de les noves variables projectades de nivell del mar i onatge s'utilitzarà para, fent ús de la metodologia iOLE, revisar la cota d'inundació al llarg de 33.000 perfils tope-*batimétricos cobrint tota la costa espanyola. La comparació entre la distribució de la nova cota d'inundació projectada i la històrica en cada perfil servirà per a avaluar les possibles repercussions del canvi climàtic en la incidència d'inundacions en la revisió i actualització dels plans de gestió del risc d'inundació, d'acord amb l'article 21.4 del Reial decret 903/2010.
La cartografia dels mapes de perillositat i risc d'inundació es pot descarregar de l'àrea de descàrrega de la web..
D'acord amb els articles 8, 9 i 10 del Reial decret 903/2010, per a cada Àrea de Risc Potencial Significatiu d'Inundació (ARPSI) s'han elaborat els mapes de perillositat d'inundació (càlcul de la zona inundable i els seus calats) i de risc d'inundació (incorporació a la zona inundable dels usos del sòl en eixa zona i dels principals danys esperats).
Així mateix de conformitat amb l'article 10 del citat Reial decret els mapes de perillositat i risc es van sotmetre a consulta pública per un període de tres mesos, i van ser informats favorablement pel Comité d'Autoritats Competents de la Demarcació Hidrogràfica del Segura. Posteriorment es van remetre al Ministeri d'Agricultura, Alimentació i Medi ambient per a la seua incorporació al Sistema Nacional de Cartografia de Zones inundables. També es va remetre a la Comissió Europea un resum de les principals afeccions.
Per a coneixement públic, s'exposa en esta pàgina WEB la documentació definitiva:
INUNDACIONS D'ORIGEN FLUVIAL EN ARPSI